zondag 18 december 2016

Toon Hermans....

Ik ben een groot liefhebber van Toon Hermans. Voor zover ik kan nagaan heb ik al zijn boeken en gedichtenbundels gelezen. Maar ook al zijn conferences gezien op de tv, en één keer heb ik hem live gezien in de stadsschouwburg in Groningen.

Hadden we nota bene één van de duurste plaatsen gereserveerd,nadat ik een uur geprobeerd had om er tussen te komen, kwamen we gedeeltelijk achter een pilaar te zitten, wat balen was natuurlijk.Ik had nog een klacht in willen dienen, maar dat leek zinloos.Toch heb ik intens van Toon genoten, en wilde de sfeer niet laten bederven door zo'n domme pilaar.We zaten wel bijna vooraan, dat nou weer wel.haha.

Afgelopen zaterdag zou hij honderd jaar zijn geworden. Daarom worden er momenteel diverse interviews en conferences van hem uitgezonden, waar ik maar geen genoeg van kan krijgen. Ik geniet daar dan ook heel intens van. Het eerste gedeelte van een drieluik heb ik al gezien.Zaterdagavond ook al een uur van Toon kunnen genieten op NPO1.

Toon is voor mij de enige cabaretier die geen mensen kwetst - niet vloekt - geen vulgaire taal uitslaat -en mensen in hun waarde laat. Het was een prachtmens, die ook zijn geloof niet onder stoelen of banken stak.
Een man naar mijn hart, die zo puur en echt was.Met niets kon hij mensen ontroeren en aan het lachen maken, soms zonder woorden.

Mensen die zijn boeken en gedichtenbundels niet hebben gelezen, hebben veel gemist. Zo humoristisch - leerzaam en ontroerend.

Van Toon kunnen de huidige (grappenmakers) nog heel wat leren. De meesten daarvan laat ik dan ook niet toe in mijn huiskamer. Herman Finkers  - Wim Kan - Paul van Vliet en Seth Gaaikema daargelaten.

Voor mij is en blijft Toon de grootste!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten