zaterdag 5 november 2016

Zang en muziek...

Voor zover ik me kan herinneren was ik daar als kind al dol op!Ik had dan ook al heel vroeg een gitaar, maar een echte ster ben ik daarin nooit geworden.Wel heb ik vele jaren meegezongen in koren en gospelgroepen. Dat ik vanwege mijn gezondheid niet meer in een koor mee kon zingen, heeft er dan ook diep in gehakt.

In de loop der jaren is mijn smaak voor muziek wel heel erg veranderd. Met pop en nederlandstalige muziek heb niet zoveel  meer.(uitzonderingen daargelaten)Ook is mijn smaak voor christelijke muziek  veranderd. Praismuziek verdwijnt meer en meer naar de achtergrond,omdat ik liever naar Engelstalige Hymns luister en naar Bill en Gloria Gaither. Naar de zanggroep Sela luister ik ook graag. (vooral het lied: Ik zal er zijn) Elly en Rikkert Zuiderveld maken en zingen ook nederlandstalige luisterliedjes. Liedjes met een boodschap!Overdag luister ik regelmatig naar de klassieke zender op de achtergrond. Van deze muziek ben ik steeds meer gaan houden.


Toen ik de klassieke muziek ontdekte,was ik helemaal verkocht.Ondanks mijn liefde voor dit genre, ben ik zeker geen échte kenner geworden. Ik heb me er nooit zo in verdiept, want er waren zoveel andere dingen om je in te verdiepen. (dacht ik toen)

Maar vanmiddag deed ik een ontdekking, waarbij ik heel even dacht: "had ik dan misschien toch niet?........ "

's Middag moet ik altijd een paar uur rusten en  slapen om de dag zo goed mogelijk door te komen. Meestal kijk ik dan nog even op teletekst om te kijken wat er in de wereld gebeurt, en val dan meestal heerlijk in slaap.En heel af en toe zap ik nog wel eens.

Daarom kwam er  vanmiddag van slapen niet zoveel, want ik kwam terecht in een groot concertgebouw, via de prachtige klassieke zender Brava, waar net de opera Nabucco van Giuseppe Verdi was begonnen.Een schitterend orkest,solisten en een heel groot koor brachten deze opera op een voortreffelijke wijze ten gehore. Gauw mijn koptelefoon opgezet om in stereo te kunnen luisteren. En ik heb zó intens genoten!Van slapen kwam na die tijd niet zoveel, want het was zo onvoorstelbaar mooi, dat ik met mijn emoties aan het plafond zat.

Af en toe herkende ik muziekstukken, waar ik ook CD's van heb. Omdat ik er niet zoveel verstand van heb, wist ik niet dat deze opera gebaseerd is op de Bijbelboeken van Jeremia en Daniël. Noem het naïef, maar het zij zo.

En er kwam ook het gedeelte van Wings of Gold er in voor. Dit heb ik samen nog met A.heb beluisterd, een paar weken voor zijn dood. (zie een paar blogs eerder) Omdat  er ondertiteling was, begreep ik nu pas echt goed,  naar welke woorden we samen hadden geluisterd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten