vrijdag 29 juli 2016

Gezellig bezoek....

Afgelopen week kreeg ik bezoek van de schrijfster Saskia Schouten. Saskia is niet alleen schrijfster, maar ook boeken recensent van o.a. Boekenmening.nl.

Ik leerde Saskia kennen op een Evangelische Camping hier in de buurt,waar ze momenteel  verblijft met haar man. Zij was ook degene die mij aanspoorde om mijn laatste boekje te schrijven.

Heerlijk om onze liefde voor het schrijven en het lezen van boeken te kunnen delen. Maar ook andere onderwerpen die ons bezig houden. Het werd een zeer gezellige avond, die we helaas wat vroeger moesten afsluiten i.v.m. mijn vermoeidheidsklachten.Maar dat wisten we van tevoren.

Volgende week is op dezelfde camping een braderie, waar Saskia haar boeken gaat promoten.Volgend jaar januari komt een nieuw boek uit van haar uit.Als ik me goed voel ga ik zeker even naar die braderie, ook al ben ik daar niet zo'n liefhebber van. (erg vermoeiend)

Inmiddels ben ik begonnen met de Glivec, in de hoop dat mijn klachten wat afnemen. Een van de klachten is misselijkheid, en daar ben ik niet zo blij mee. Maar als het mijn leven weer een tijd kan rekken, wil ik daar niet teveel over zeuren. Ik ben blij met elke nieuwe dag, en met de ontmoetingen van mensen.

Ik heb net bramenjam gemaakt.En kan haast niet wachten tot de pruimen rijp zijn, om ook daar heerlijke jam van te maken. Maar ook om ze zo op te eten, want ze zijn heerlijk!Ik denk dat de pruimen met drie weken wel rijp zijn. Omdat jam zoet moet zijn, en suiker zeer schadelijk voor kankerpatiƫnten is, heb ik het voor het eerst op een andere manier klaargemaakt.

De vorige keren deed ik het ook al met veel minder suiker, maar deze keer helemaal zonder, terwijl de jam toch heerlijk zoet is. Hier volgt het recept: Neem een zakje geleipoeder van Van Gilse voor ongezoete jam.
Meng dat door de vruchten, en doe daar wat biologische Agavesiroop bij. (van Aldi) Agavesiroop is een suikervervanger. Doe dat naar behoefte en je hebt een heerlijke jam zonder suiker! Ik maak ook regelmatig gebruik van de  Agavesiroop voor andere gerechten, omdat dit in tegenstelling van andere suikervervangers, geen nare bijsmaak heeft.

Ik deed nog een andere ontdekking, en vond het stom van mezelf dat ik daar niet veel eerder aan had gedacht.Ik besefte ineens dat er het hele jaar door diverse diepvries-vruchten beschikbaar zijn om jam van te maken. Alleen even ontdooien, het recept toepassen en klaar is Kees.

Als de pruimenjam klaar is over een paar weken, kun je rustig langskomen voor een potje jam, als je in de buurt bent. haha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten