vrijdag 1 juli 2016

Kanker en voedsel

Ik ben geen deskundige op het gebied van voedsel en het krijgen van kanker. Toch ben ik er al heel lang van overtuigd dat het wel degelijk verband heeft met elkaar. Het is al vele jaren geleden dat de omstreden dr. Moerman in beeld kwam. Hij werd toen voor kwakzalver uitgemaakt en kreeg heel wat kritiek over zich heen. Toch had ik toen al het gevoel dat die man wel eens gelijk kon hebben......

Mijn eigen ervaringen op dit gebied bevestigen mijn vermoedens. Wel ben ik er in de allereerste plaats heilig van overtuigd dat God Zijn hand heeft in het feit dat ik nog steeds leef, ondanks dat ik in 2009 al was uitbehandeld voor kanker.

Maar ik heb zelf ook heel veel stappen ondernomen om mijn lichaam gezond te houden.

Ik ben begonnen met zoveel mogelijk biologische producten te eten. ( niet alles)
Eet elke vers voedsel en heel veel groenten en fruit.
Daarnaast ben ik gestopt met het eten van zuivel-produkten  en varkensvlees. (dit laaste ook uit Bijbelse overtuiging) Toch sla ik een gezellig barbercue zeker niet over, want zo vaak komt dat niet voor.
Ook gebruik ik maar weinig suiker en zout. Verder bak en braad ik in olijfolie. Dat deed ik eerder in biologische kokosolie, maar dit blijkt niet zo gezond ze zijn als wel wordt beweerd, bleek uit een documentaire over dit onderwerp.

Ik probeer elke dag te bewegen door te fietsen.
Ook heb ik maar weinig last van stress. Ik slaap heerlijk, en kan alles aan God overgeven. Neem op gezette tijd rust als mijn lichaam dat aangeeft.Ik sta erg optimistisch in het leven, lach graag en veel, ondanks mijn omstandigheden.(natuurlijk is het niet elke dag zo, maar ik blijf nooit ergens lang in hangen).En ik weiger om in een slachtofferrol te kruipen.

Ik rook niet en gebruik geen alcohol of frisdrank.Drink wel veel water.

Laat me graag omringen door mensen waar ik me prettig bij voel, en bij wie ik mezelf mag zijn.
Vriendschappen die me te veel moeiten opleverden, heb ik langzaam af laten vloeien.
Ik mag graag andere mensen blij maken, en laat mezelf ook graag verrassen.
Elke morgen begin ik de dag met God en Zijn woord, en vraag om kracht en moed voor die dag.Meestal word ik met een lied in mijn hart wakker, hoe ziek en naar ik me die dag ook voel.
Ook mijn slechte dagen kan ik overgeven aan God.

Ik gebruik maar heel weinig medicijnen, omdat ik bemerkte dat veel medicijnen me meer kwaad dan goed doen, omdat ik ze niet goed  verdraag.In het verleden heb vaak medicijnen geweigerd, waarvan later bleek dat ik er ook zonder kon.Zelfs de jaarlijkse griepprik sla ik altijd over.Al die chemische troep kan nooit goed zijn voor een lichaam, denk ik dan maar. Jaarlijks overlijden er veel mensen aan medicijn-vergiftiging, of komen daardoor in een ziekenhuis terecht.

Vanwege de pijn gebruik ik heel af en toe morfine. Maar deze hebben nare bijwerkingen.( o.a. verstoppingen) De huisarts en apotheek hebben er al een paar keer op aangedrongen om hiervoor iets in te nemen. Ik los dit liever op een natuurlijke manier op, wat vaak nog lukt ook.Ik zie om me heen zoveel mensen van mijn leeftijd grote bergen medicijnen slikken, zonder zich af te vragen of ze deze wel écht nodig hebben. Ik ga daar zelf heel bewust mee om, en slik zeker niet alles voor zoete koek. Tenzij het écht nodig is natuurlijk.Maar wat is écht nodig.

Op mijn twintigste kreeg ik te horen dat ik een erfelijke longafwijking had, van mijn moeders kant. Ik kreeg twee soorten pufjes mee. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt,en heb later maar weinig klachten op dit gebied.En anders had ik vijftig jaar lang al die rommel in mijn lichaam gehad. Zelf nadenken en mijn gevoel volgen, bleek ook deze keer weer de juiste keuze te zijn.

Ik denk dat  door al deze maatregelen, mijn immuunsysteem een enorme boost heeft gekregen. Maar ik wil beslist niet beweren dat dit de waarheid is. Het is mijn eigen waarheid, en heel misschien een tip voor andere mensen.Maar ik ben er wel van overtuigd, dat ik mede door mijn levensstijl nog steeds leef, ook al is het Gods grote genade die hierin voorop gaat!

En in de uitspraak: We gaan niet voor onze tijd, kan ik me niet helemaal in vinden. Als we er een heel ongezonde levensstijl op na houden, kunnen we vast en zeker eerder overlijden dan de bedoeling was.


1 opmerking:

  1. Klinkt heel verstandig. Ik volg nu het zuur-base dieet en hoewel het -helaas- niet mijn pijnklachten weg nam, is wel mijn haaruitval gestopt. Gezond is het dus wel degelijk.

    BeantwoordenVerwijderen